Beställningar via Würths app - en smidig lösning när Epiroc stängde ner Zinkgruvan från besök

När Corona-pandemin slog till var det många arbetsplatser som fick ändra sina rutiner och arbetssätt, Epiroc var en av dem. I Zinkgruvan där Epiroc utför gruvbrytning, stängdes gruvan ner helt från besök från utomstående. Företaget, som sedan många år varit en kund hos Würth, var då tvungna att hitta nya lösningar för att kunna få sina produkter utan besök från säljare.

Dela:

I Zinkgruvan har Epiroc en serviceverkstad 800 meter under jorden. Här utförs service och underhåll av borriggarna i gruvan. I verkstaden jobbar det 15 personer som i skift underhåller 14 maskiner. Företaget har i många år varit en kund hos Würth och köper allt från förbrukningsmateriel och kemikalier till skyddsglasögon och handskar. När pandemin slog till kunde inte längre Claes Brehmer, fältsäljare på Würth, besöka verkstaden och utföra sitt jobb som vanligt. Då introducerade han Epiroc för Würths app.

 

- Vi var på grund av omständigheterna tvungna att hitta ett bra sätt för dem att kunna fortsätta handla trots att jag inte kunde komma ner i gruvan. Då introducerade jag appen. Jag såg till så att alla produkter hade etiketter så att det skulle vara lätt och smidigt för dem att skanna och beställa varorna. Det har fungerat otroligt bra, säger Claes.

 

Claes Brehmer, fältsäljare Würth

I serviceverkstaden arbetar Mikael Zetterlund, platschef och Jim Ruuska, lageransvarig. Det är de två tillsammans som under den här tiden haft ansvaret över alla inköp genom appen. 

 

- Vi tycker att appen är väldigt smidig. Den fungerar bra och är lättanvänd. Det är bara att skanna streckkoden på produkten vi behöver fylla på och sedan lägga det i varukorgen. Vi avslutar oftast köpen direkt i appen men ibland samlar vi produkter och slutför köpet i e-handeln på datorn, berättar Jim.

 

Det har nu gått mer än 1,5 år sedan gruvan stängde portarna för utomstående och Mikael och Jim började använda appen för att göra alla beställningar. Nu när restriktionerna börjat lätta är det dags för gruvan att öppna upp igen.

 

Vi pratade med Claes i början av veckan och kom överens att han nu ska komma ut till oss igen men vi kommer absolut att fortsätta använda appen som ett komplement. Det är ett väldigt smidigt arbetssätt, säger Mikael.

- Jag föredrar att kunna vara på plats, träffa kunden och gå igenom sortimentet. Trots det ser jag många fördelar att använda appen som ett komplement. Dels så kan kunden beställa i appen mellan mina besök om någonting skulle ta slut. En annan fördel är att kunden kan se när varorna är på väg, vilka varor som restar och när varorna kommer. Det är överlag bra information för kunden och för att de ska veta vad som händer med deras beställningar, avslutar Claes.