Från Ekonom till Fleet Manager med hållbarhetstänk

”Vill man så kan man, här finns alla möjligheter till utveckling”


Akram Mahjoub började på Würths Ekonomiavdelning och jobbar nu även som Fleet Manager. Vi passade på att fråga honom om resan han har gjort, fördelarna med att jobba på Würth och hur hållbarhetsarbetet för vår tjänstebilspark ser ut. 

26 april 2022
Dela:

När började du jobba på Würth?

Oktober 2019 började jag på Würth, så jag har jobbat i 2,5 år ungefär.

 

Hur kommer det sig att du började som Fleet Manager?

Jag sökte från början tjänsten som Ekonom på ekonomiavdelningen och det var den jag fick. Redan efter ett halvår så var det väldigt mycket som jag gjorde, olika förbättringsprojekt och dylikt. Då började jag spekulera ifall det inte fanns mer att göra. Redan då började tankarna gå och kort därefter så kom det ut en annons här på Würth där man sökte en Fleet Manager. Så ganska exakt ett år efter att jag började så tog jag mig an den rollen också.

 

Vad innebär det att vara Fleet Manager?

Som Fleet Manager förvaltar man tjänstebilsparken. Det kan handla om att strategiskt planera ut vilka bilmodeller man vill få in i bilparken, varifrån vi köper bilarna, RAM-avtalsskrivning med olika tillverkare för att få de bästa priserna, men också att skriva policys som våra anställda ska förhålla sig till. Vår bilpark idag består utav cirka 300 bilar.  

 

Hur arbetar ni med bilparken utifrån ett hållbarhetsperspektiv?

Hållbarheten är väldigt viktig för bilparken i stort. Här finns det mycket att göra, man kan jobba med hållbarhet på många olika sätt men just med bilar blir det väldigt påtagligt. Här jobbar vi med att få våra förare att köra mer miljövänliga alternativ. Dels genom att ändra vår bilpolicy för att öka incitamentet att faktiskt välja det miljövänliga alternativet. Men också utbilda och sprida information. När jag trädde in i rollen som Fleet Manager så hade vi inga elbilar, idag är den siffran snabbt på väg uppåt. Cirka 80% av alla bilar som införskaffades förra året var miljöklassade bilar. 

Hur ser den resan ut framåt?

Vi har satt upp en vision för bilparken där vi har för avsikt att 2026 ska upp till 80% av vår bilpark ska bestå av rena elbilar. 

 

Vilka utmaningar finns det?

Det är en utmaning att det inte passar alla i vardagen, vi har säljare i Norrland som har långt till närmaste laddstolpe, det blir svårt när de har 30 mil mellan olika kunder till exempel. En stor utmaning är just infrastrukturen, var laddstolparna finns ute i landet. Det är mycket teknik som hela tiden utvecklas, som det ser ut idag så kommer du inte lika långt på en laddning av en elbil som du gör på fossildriven bil, och det är många som tänker på det. Sen får man tänka på att sitta och tanka en bil i 45 minuter kanske inte alla har tid att göra i sitt arbete. Det är en del praktiska frågor likväl utmaningar inom infrastruktur och teknik. 

 

Vilka möjligheter till utveckling skulle du säga att du fått här på Würth?

Möjligheterna är enorma skulle jag säga. Det finns inte så mycket annat som hindrar dig än din egen motivation och ork. Vill man mycket så finns mycket att göra. Vill man så kan man, på Würth får man de möjligheterna, det är bara att ta för sig. 

 

Vilka tycker du är de stora fördelarna med att jobba på Würth?

Utvecklingen, lärdomen och kunskapen, inte minst karriärmässigt men även personligt. Men även att jobba på ett så stort och väletablerat företag - när alla andra går under så står Würth starkt, det är en trygghet som är värdefull.

 

Hur trivs du på Würth?

Jag trivs bra. Det är bra kollegor och det är en skön och bra arbetsplats där det händer mycket. Vill man göra mycket så finns det definitivt mycket att göra. 

 

Vad skulle du säga till någon som vill söka till Würth?

Vill man jobba på en glad arbetsplats så ska man söka sig hit. Man lever verkligen utifrån de värdeorden vi har. Folk brinner verkligen för sitt jobb och det syns. Passionen finns där. Det är väldigt familjärt, man känner sig hemma på något sätt.