Hedin bil är nu redo för elbilsreparationer med hjälp av Würths koncept E-mobility

För att elfordon ska kunna underhållas och repareras på ett fackmannamässigt sätt behöver bilverkstäderna lämpliga verktyg, förbrukningsmaterial och välutbildade servicetekniker som verkligen kan den nya drivkällan. På Hedin Bils anläggning i Kristianstad har man tagit de första stegen för att kunna möta den ökande andelen hybrid eller el-fordon med hjälp av Würths koncept E-mobility.

4 november 2021
Dela:

Patrik Ellung är verkstadschef på transport- och lastbilsverkstaden och den som främst drivit arbetet från Hedin Bils sida.

- På anläggningen i Kristianstad har vi både personbilar, transport- och tunga lastbilar från Mercedes-Benz. Förutom att vi ser en ökad andel hybrid- och elbilar så finns det också krav från vår generalagent om att om att vi ska ha viss typ av utrustning för att kunna möta de ökade behoven. Det handlar ju både om att rätt grejer också rätt kompetens, berättar Patrik.

I Würths koncept E-mobility finns ett brett utbud av verktyg, förbrukningsvaror och skyddsutrustning för ändamålet. Konceptet presenterades för Hedin bil som nappade och man definierade med Würth vilken standard och sortiment som skall finnas på anläggningarna. Tillsammans med Würths säljrepresentant Joakim Assarsson gjordes en inventering på anläggningen där man gick igenom vad som redan fanns och vad det behövde kompletteras med. 

- Vi har jättebra kontakt med Würth och framförallt med Jocke. När det här blev aktuellt kom han till oss och gjorde en inventering.  Vi gick igenom vad som fanns i Würths paket och såg direkt vad vi behövde komplettera med för att vi skulle få ett komplett utbud, fortsätter Patrik.

 

Det är viktigt att säkerställa så alla arbeten och all hantering av el- och hybridfordon sker på ett säkert sätt. För Hedin Bils del så har det här arbetet resulterat i att de har alla verktyg och skyddsutrustning för att de på ett säkert sätt kunna hantera hybrid- och elbilar.

 

- Nu kan vi på ett enkelt sätt anpassa platsen när det kommer in en elbil. Alla grejer är mobila så att de är lätta att flytta. Vi sätter upp avspärrningar och en skylt på taket och mekanikerna använder rätt skyddsutrustning, alla vet vad som gäller, förklarar Patrik. 

ORSY-hyllor skapar ordning och sparar tid
Förutom att Würth nu hjälpt Hedin Bil att anpassa verkstaden för hybrid- och elbilsreparationer så är de en trogen Würth-kund som har ORSY-hyllor i verkstaden med förbrukning och verktyg. Joakim Assarsson besöker anläggningen i Kristianstad regelbundet och ser till så att kunden alltid har rätt produkter hemma. 

- Det är jättteskönt att Jocke kommer hit regelbundet, vi behöver inte tänka på vad som behöver köpas in. Vi sparar tid och det känns viktigt för oss att vi har en säljare som bryr sig och sköter de här grejerna. Vi har en väldigt bra dialog och Jocke stämmer alltid av med mig vad vi behöver fylla på. 

- Jag har också laddat ner appen nu så att jag enkelt kan följa alla leveranser. Det är supersmidigt att få push notiser när våra varor är på väg. Jag har också testat att skanna produkter när något är på väg att ta slut, det känns jättesmidigt. På det stora hela är vi väldigt nöjda med kvaliteten på produkterna och servicen från Würth, och elbilssortimentet verkar än så länge leva upp till samma kvalitet, avslutar Patrik.