Nordisk Hiss effektiviserar sitt arbete med hjälp av skräddarsydda lösningar från Würth

Nordisk Hiss ingår i Sveriges största oberoende hiss- och portleverantör Motum. Företaget ägnar sig bland annat åt att bygga nya hissar, renovera, underhålla och utföra service. Huvudkontoret ligger i Linköping men de har även filialer i Norrköping, Eskilstuna, Västerås, Jönköping, Växjö och Västervik. Nordisk Hiss har varit kunder hos Würth i 19 år och köper idag ett stort och brett sortiment produkter. Under åren har de testat på många servicelösningar, men har nu hittat det som får dem att spara tid och kunna fokusera på sitt arbete. 

Dela:

Nordisk Hiss köper ett brett sortiment av bland annat infästning, förbrukningsmaterial, skyddsutrustning, blåkläder, maskiner och kemi från Würth. Kenny Holm har jobbat på företaget i 16 år och har en varierande roll. Han har hand om arbetsledning, är fordonsansvarig, ansvarar för projekten och han sköter även inköpen. 

 

- Vi har tidigare testat många av Würths servicelösningar, men eftersom vi har ett jobb där vi åker ut på olika projekt var det inte tidseffektivt att ha vårt lager här på kontoret. Killarna fick åka hit om de behövde någonting, sen om de behövde komplettera med något som var specifikt för det projektet fick de ändå åka till butiken. Vi hade tidigare allt i ORSY-hyllor och ställ, idag har vi några ORSY-hyllor och kemiskåp kvar men i övrigt behövde vi någonting annat, berättar Kenny. 

 

Kenny satte sig då ner med Würths fältsäljare Christer Joffs, som varit säljare till Nordisk Hiss i 19 år, för att tillsammans komma fram till ett koncept som passade deras arbetssätt. Det resulterade i en variant på Würth On The Go. Nordisk Hiss anställda har nu sortimentslådor med sig på alla jobb med noga utvalda produkter efter deras behov. I sortimentslådorna har de bland annat skruv, tigersågsblad, borr och kabel. När sortimentslådan börjar bli tom åker dem till Würth-butiken i Linköping och byter ut lådan mot en helt ny likvärdig.

 

- När killarna känner att det börjar bli dåligt i några lådor så har vi ett utbytessystem som gör att det står en färdig inne på Würth-butiken i Linköping. Då åker de bara dit och skiftar. Det tar ca 2 min. Det är väldigt smidigt och det är perfekt för oss, fortsätter Kenny. 

 

Sortimentslådorna som Nordisk Hiss hämtar ut i butik är inte det ända som Christer tillsammans med sina kollegor Karin och Uffe i Lindköpingsbutiken skräddarsytt till Nordisk Hiss. De har även tagit fram ett moderniseringskit som bygger på att Kenny bestämmer ett sortiment med lättare infästningar såsom buntband, montageskruv, eltejp och sopsäckar som ska ut till specifika projekt.

 

- Det bygger på att Kenny bestämmer vad som ska finnas i moderniseringskitet till respektive projekt. Han skickar det till butiken så packar Karin och Uffe det i en låda och skriver till vilket projekt den ska. Jag åker sedan ut med kartongen till deras kontor och grabbarna kan sedan ta rätt låda, slänga in i bilen och åka och göra sitt jobb. Det är väldigt smidigt och de kan ägna sig åt sitt jobb istället, förklarar Christer. 

 

- Jag ser många fördelar med både vårat utbytessystem med sortimentslådor och våra moderniseringskit. Det är tidseffektivt, du har bättre koll och får mindre svinn, det kostar mindre eftersom du bara betalar för de du använder, men framförallt är det tiden vi spar som är väldigt värdefull för oss, säger Kenny.

 

Samarbetet mellan Christer och hans kollegor Karin och Uffe i Würth-butiken är någonting som Christer värderar högt och ser som en bra förutsättning för att kunna erbjuda kunden bra service.

 

- Tjänsterna med Würth On The Go sortimentslådor och moderniseringskiten är någonting som spar tid för kunden. Det är ju också en enorm fördel att man kan skräddarsy vad som ska finnas i lådorna ut efter vad just den kunden behöver, det är det som är det fina. Det är därför jag brinner för att jobba ihop med Karin och Uffe i butiken. Det blir en riktigt bra service för kunden, säger Christer. 

 

- Jag har ingenting negativt att säga om Würth, vi är jättenöjda med allt. Alla vi har kontakt med är trevliga, men Karin och Uffe är ett riktigt dreamteam i butiken. Sen har vi ju Christer, han löser alltid allt och det är aldrig några problem. Bara det att vi kan sitta ner tillsammans och göra unika lösningar för att det ska passa oss. Vi har haft väldigt god kontakt under mina 16 år på Nordisk Hiss och idag är han en vän, avslutar Kenny.