joakim_oberg.jpeg

Joakim Öberg - 28 år på Würth

Av Würths ca 450 anställda runt om i landet arbetar 350 i en kundnära befattning. Joakim Öberg har jobbat på Würth sedan 1994 och har under åren varit med om både säljyrkets och företagets utveckling. 28 år senare jobbar Joakim kvar som Account Manager på företaget och håller även produktutbildningar för sina kollegor.

När började du jobba på Würth?

Jag började jobba som säljare på Würth 1994. Jag var intresserad av att börja jobba inom försäljning, letade jobb och Würth hade en öppning för en säljare. 

 

På vilket sätt har Würth förändrats sen du började?

Det har ju blivit både större och stabilare genom åren. När jag började jobba som säljare här var vi ju inte alls lika välkända och etablerade som vi är idag. Nu när man åker ut till kunder så känner de flesta igen oss. Alla kanske inte vet hur breda vi är, men de har lite koll och de flesta känner igen loggan. Så var det inte då, mycket har förändrats. Det är nog en av anledningarna till att jag är kvar och fortfarande trivs. Bolaget har gjort en sån utvecklingsresa, det har hela tiden hänt nya grejer och gått framåt.

 

Hur har ditt jobb som säljare förändrats, vill du berätta om några skillnader? 

Rutinerna för oss säljare har förändrats otroligt mycket under åren. På den tiden fick man ju inga mobiltelefoner, datorer eller någonting sånt av förtaget. När jag började som säljare åkte vi runt till våra kunder med block och penna och antecknade vad kunden ville ha, efter det faxade vi det till Avesta, där huvudkontoret låg på den tiden. På kontoret jobbade det några tjejer som då skulle försöka läsa av våra handskrivna papper för att mata in det i en dator. På så sätt kunde vi få de produkterna kunderna ville ha, men det tog ju 2–3 dagar. 

En annan grej som förändrats är ju hur vi hanterar kunderna. Då kunde vi ju åka ut till en kund som inte handlat förut och lyckas sälja någonting, sen bestämde vi att man skulle komma tillbaka inom 14 dagar och se om de ville ha något mer. Man hade ju ingen aning om de skulle handla igen eller inte, haha! Det är ju inte som idag när vi skriver kontrakt och man har sina kunder man besöker och har kontinuerlig kontakt med.  

 

Finns det någon speciell händelse under åren som du minns extra mycket?

Det är såklart massor av saker, men det en grej jag verkligen minns. Jag var ny på Würth och hade precis börjat jobba som säljare. Jag hade tagit över kunder från min dåvarande regionschef och varit på lite kundbesök tillsammans med honom, men det här var en av mina första besök själv. En dag åkte jag till en kund som var en av de största, det var en riktigt bra kund som handlade mycket. Under besöket kom han fram till mig och började rabbla allt han skulle ha. Det var ju inte lite om vi säger så. Jag försökte hänga med och skriva ner i mitt block, men varken skriva eller läsa var något jag hade haft speciellt lätt med i skolan. Jag kommer ihåg hur jag tänkte ”herregud det här kommer aldrig att gå”. Kunden kikade mig då över axeln och tittade på mitt block. Han sa sen ”Nej du pöjk, det där går inte. Kom så går vi in i lunchrummet och sätter oss och tar det igen i lugn och ro”. Det är ett minne som jag aldrig kommer glömma. Han var så snäll. Det är nog tack vare kunder som honom som jag kunde klara jobbet då. Det är många fina kundrelationer man minns genom åren.