Hållbar konsumtion

Som ett säljbolag är det vårt ansvar att tillsammans med våra kunder konsumera mer hållbart då konsumtion innebär uppenbara negativa effekter för både människa och miljö. För oss innebär detta ett hållbart produktsortiment för att hjälpa våra kunder att lättare välja ett hållbart val vilket kräver tydlig och transparant produktinformation. Hur vi förpackar produkter är också en väsentlig del av hållbar konsumtion och minimering av avfall relaterad till förpackningsmaterial.

Hjärtat av vår verksamhet, ORSY, som står för ordning och reda, satt i system, är ett unikt servicekoncept som bidrar till hållbar konsumtion. Konceptet har funnits länge inom Würth och det är kanske också ett av våra starkaste hållbarhetsargument då konceptet förenklar och optimerar kundens hantering av förbrukningsmaterial samtidigt som det hjälper kunden att sänka snittförbrukningen med 20 %. Leveranser sker ofta genom samfrakter vilket resulterar i ackumulerade beställningar och därmed minskat antal transporter.

 

Under 2022 påbörjades ett arbete med att deklarera ursprungsland på våra produkter och det innebär att kunden får information om produktens ursprung. Nästa steg i vårt arbete är att erbjuda våra kunder fullständiga produktdeklarationer avseende produkter inom egna varumärken. Ett utmanande steg som sätter krav på våra koncernleverantörer att tillhandahålla denna information.

 

Vision 2030

• 40 % av alla våra produkter ska ha en hållbarhetsmärkning

• Produktdeklarationer av produkter inom egna varumärken

• Ansvarsfull hantering och minimering av avfall

• Hållbar paketering av produkter (emballage)